Groetjes uit...Groningen!

26 maart 2017 - Sappemeer, Nederland

We zijn anders dan gepland weer thuis. De vader van Lotte ligt met Guillain-Barré opgenomen in het ziekenhuis en Japan voelde te ver. We hebben er daarom voor gekozen om een maand eerder thuis te komen na een prachtige reis.

De laatste week van onze reis hebben we doorgebracht in Tokyo, Kamakura en bij Mount Fuji. We kwamen laat aan in Tokyo, maar werden warm onthaald in ons hostel. De pantoffels stonden klaar, zoals het in Japan hoort was de wc-bril lekker verwarmd en er lag zowaar een warm kruikje in bed. Hier konden we wel aan wennen! Na een goede nacht zijn we Tokyo gaan ontdekken met de metro. De overgang van Java naar Japan was vooral qua temperatuur even een omslag. Van de broeiende warmte naar een voorzichtige lentezon. De beroemde lentebloesem stond op knappen...een mooie tijd van het jaar.

We hebben 5 dagen doorgebracht in Tokyo en vele verschillende wijken bezocht die Tokyo te bieden heeft. Zo zijn we begonnen in de wijk Akihabara. Een wijk voor de echte computernerds met gadgets, games, manga en verklede meisjes op straat.

Shibuya is de grote winkelplek van Tokyo met zijn beroemde oversteekplek en het standbeeld van Hachiko bij het station. Het verhaal gaat dat Hachiko een hond was die jarenlang elke dag zijn baasje op kwam halen van het station. Op een dag kwam zijn baasje niet terug met de trein omdat hij plotseling overleden was. Hachiko is de rest van zijn leven nog elke dag naar het station gekomen om te wachten op zijn baasje.

Vanuit Shibuya zijn we naar  Harajuku gelopen, een hipsterwijk met wederom veel verklede mensen en tweedehandswinkeltjes. Een erg leuk deel van de stad.

De dag erop zijn we begonnen in Asakusa, het oudere deel van Tokyo met tempels, kleine winkeltjes en de grote skytree tower. Veel Japanse meiden lopen hier in kimono's, een mooi gezicht. Naast verschillende wijken hebben we ook een aantal parken bezocht. Met name in het weekend worden deze druk bezocht door inwoners van Tokyo die even de rust opzoeken. Daarnaast zijn daar een aantal mooie tempels en musea.

Japan heeft heel veel geinige dingetjes. Zo kan je bij elk station en bezienswaardigheid  een stempel scoren. Toen we eenmaal de smaak te pakken hadden, waren we niet meer te stoppen.

Een toilet bezoek is elke keer weer een avontuur. Naast de verwarmde wc-brillen hebben de toiletten vaak vele knopjes met verschillende functies. Zo is er een knopje om een muziekje te laten spelen zodat anderen je fijne geluidjes niet horen. Er zijn verschillende ‘douche’ functies. Het schoonmaken van de wc kan automatisch en het opfrissen is vaak met één druk op de knop geklaard. Zoals we al zeiden moet je in huis pantoffels aan, maar ga je naar het toilet dan liggen daar weer andere klaar.

Dan heb je nog de frisdrankautomaten op straat. Om de 10 meter staat er één waar je, naast frisdrank ook warme blikjes koffie en thee uit kan halen. Niet perse heel lekker, maar wel tof.

Het zijn kleine details die ons verwonderen en het hier voor ons zo bijzonder maakte. Wij hebben in 5 dagen Tokyo wel geteld twee mensen door een rood voetgangerslicht zien lopen. Ondanks dat Tokyo een grote wereldstad is, heerst hier een bepaalde rust.

We hebben in de avonden het Japanse eten uitgebreid geproefd. De eerste avond aten we in een bar waar we allemaal kleine Japanse hapjes kregen met een Japans biertje. De tweede avond hebben we Sake gedronken en echte verse sashimi gegeten. Een gerecht wat bestaat uit in dun gesneden plakjes rauwe vis. Het eten hier is zo vers, puur en lekker. En dat alles met stokjes!

Na vijf ontzettend leuke dagen Tokyo zijn we naar Kamakura gereden. Een leuk stadje aan de kust onder Tokyo. Dankzij de regen hebben we een lange wandeling gemaakt met de paraplu. We zijn over het strand gelopen naar ‘The Big Buddha’. Deze Buddha bestaat helemaal uit brons en is gigantisch. We hebben wat winkeltjes bezocht en ‘s avonds lekker gegeten bij een heel klein restaurantje wat Max, de oom van Thijs, ons aanraadde. In dit restaurantje is plek voor 8 man. Je zit aan een bar en de eigenaresse kookt daarachter de meest bijzondere gerechten. Ze sprak geen Engels, maar met handen en voeten werk kwamen we een heel eind. Ze heeft meerdere Japanse gerechtjes voor ons klaargemaakt en we hebben erg gelachen en genoten. Van rauwe inktvisjes tot een snotterige zeewier substantie wat we, voor zover we begrepen, moesten opslubberen, tot goddelijke sashimi en een gebakken visje, ze toverde van alles op tafel.

De dag hierop zijn we met de trein naar Mount Fuji gegaan. Heel fijn om weer in de natuur te zijn na Tokyo. We hebben hier een stuk gelopen, zelfs nog in de sneeuw, met uitzicht op de prachtige Mount Fuji. ‘S avonds hebben we gesmokkeld. Na alle sushi en sashimi werd het voor ons wel weer tijd voor een dikke vette hamburger.

Die avond hebben we besloten om de volgende dag terug te vliegen naar Nederland. Onze tijd in Japan was kort en onze nieuwsgierigheid is alleen maar gegroeid. Soms lopen de dingen anders dan gepland. Eén ding is voor ons wel heel duidelijk geworden. Hier zijn we nog niet klaar en de volgende vakantiebestemming is dan ook al bepaald.

We sluiten een geweldig bijzondere tijd af waar we met veel plezier naar terug kijken. De avonturen waar we op hadden gehoopt hebben we dubbel en dik gekregen. De komende maand kunnen we nog even genieten van onze vrijheid voordat het werkende leven weer begint.

1. Nienke:
  2. Nienke:
    26 maart 2017
    Iets eerder dan gepland, maar wel heel fijn om jullie weer te zien! Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt. En Japan klinkt helemaal niet verkeerd als volgende vakantiebestemming! En jullie zijn mooi op tijd om Lucas voor het eerst echt te zien lopen ;-)
  3. Anne:
    26 maart 2017
    Mooi geschreven weer! Jammer dat jullie reis zo plots eindigde, maar heel begrijpelijk dat jullie deze keuze genaakt hebben. Het was fijn jullie weer te zien op Schiphol! Wat een mega toffe reis hebben jullie gemaakt!! En Japan is mooi om nog naar uit te kijken! Veel sterkte en probeer ook te genieten van jullie maandje vrij in NL! Dikke kus!
  4. Nadine:
    Hee lieve Thijs en Lotte,

Ik heb meegenoten van jullie verhalen. Jammer dat het eerder moest eindigen, maar gelukkig start hier de lente! Tot heel snel, wijntjes en biertjes staan koud.

Liefs!
  5. Jolanda:
    26 maart 2017
    Ha Lotteenthijs, wat een verrassing dat jullie gewoon weer dichtbij zitten. Zijn jullie ook al weer in jullie eigen huis? Hopelijk gaat alles goed met je vader, Lotte! Sterkte! En natuurlijk gaan jullie terug naar Japan, mag ik de herfstkleuren aanraden?
  6. Geertje:
    27 maart 2017
    Jeetje wat een abrupt einde opeens, maar ook begrijpelijk dat jullie naar huis zijn gegaan. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's! Sterkte voor paps en snel meeten?! liefs Geertje
  7. Judith:
    2 april 2017
    Haha je stukje over de wc en al die automaten op straat is heel herkenbaar!

Jammer dat jullie reis zo moest eindigen, maar jullie hebben nog een mooie reis om weer naar uit te kijken!

Ik ga nog me nog even vermaken met de rest van jullie avonturen terug lezen, stiekem ook best leuk zo achteraf ;)
    Xxx judith
  8. Gea:
    12 april 2017
    Och Lotte, lees ik nu dat jullie al terug zijn. Hoop dat je vader inmiddels wat opgeknapt is en je nog even na kunt genieten van de foto's en alle belevenissen. Liefs