Bijzonder Java

15 maart 2017 - Malang, Indonesië

Afgelopen week hebben we gereisd door Java. Wat een belevenissen en indrukken hier. We zijn begonnen in Yogyakarta, ongeveer in het midden van Java. Na onze vlucht zijn we meteen op pad gegaan de stad in. Zo, dit was even wat anders! We hadden het druk verwacht en wat minder toeristisch dan Bali, maar we hadden niet gerekend op alle aandacht die we zouden krijgen. We bleken een ware attractie te zijn voor de mensen hier. We werden continu op de foto gezet en nagekeken. Ook hadden mensen gauw door dat we uit Nederland kwamen. Daardoor hadden we ineens veel gemeen met ze en wilden ze ons strikken voor allerlei tripjes. Na een reisdag was dit toch wat teveel van het goede. We zijn vrij snel terug naar ons hotelletje gegaan en hebben lekker gegeten bij Raminten, een typisch eettentje die op meerdere locaties zit in Yogyakarta.

De volgende dag zijn we vol goede moed opnieuw Yogyakarta ingegaan. We begonnen de lol er enigszins van in te zien om steeds op de foto gezet te worden. Als mensen met ons op de foto wilden maakten wij ook meteen een foto. Zo hebben we nu een prachtige verzameling groepsfoto's met mensen die we totaal niet kennen. Daarnaast hebben we een halve ochtend Duits gepraat tegen elkaar en hadden we 'heel Yogyakarta en omgeving al gezien' waardoor we iets meer met rust gelaten werden.

Die nacht werden we om 4.00 opgepikt om de zonsopkomst bij de Borobudur te zien. Op dat tijdstip vroegen we ons ernstig af waarom we dit deden. Maar daar kwamen we rond half 6 achter. Een heel indrukwekkend schouwspel. Echt een prachtige plek en omgeving.

We zijn die dag nog langs de Gunung Merapi vulkaan gereden. Een actieve vulkaan tussen de groene rijstvelden. We hebben onze tocht daarna vervolgd naar het grote tempelcomplex de Prambanan. Een groot deel hiervan ligt in puin, desalniettemin nog steeds heel indrukwekkend.

Na een aantal dagen Yokyakarta zijn we met de trein naar Malang gereden. We slapen hier in Enny's guesthouse. Deze wordt gerund door een 82 jarige dame die vroeger op een Nederlandse school heeft gezeten waardoor ze vloeiend Nederlands spreekt. De inrichting van het guesthouse is lekker retro, maar het voelt echt als een warm bad. Daarnaast was de bruine boterham met pindakaas in de ochtend voor deze kaaskoppen ook erg welkom.
Malang vinden we beide een hele leuke stad. De stad bestaat uit veel sfeervolle straatjes. De huizen en steegjes zijn in alle kleuren van de regenboog geverfd. Het is hier een stuk koeler dan in de rest van Java doordat we tussen de bergen zitten, heerlijk! De mensen zijn heel erg vriendelijk. We hebben lekker rondgestruind over lokale markten en we zijn de zonsopkomst bij Mount Bromo gaan aanschouwen.

Deze keer werden we om 1 uur 's nachts opgepikt door een vrolijke chauffeur in een rode jeep, die al gauw erg gesteld leek te zijn op de blonde Lotte. In het pikkedonker reden we met nog 3 anderen richting de Bromo. Het was al vrij snel duidelijk waarom we met een jeep gingen, het was een bumpy ride.

We hebben de zonsopkomst vanaf een viewpoint met uitzicht op de Bromo bekeken. Echt prachtig hoe de vulkaan kleurt bij ochtendlicht. Na zo'n 200 foto's reden we weer door. We kregen een heerlijk ontbijtje op de motorkap van onze rode jeep midden in het maanlandschap. Na deze goede bodem mochten we de Bromo gaan beklimmen! Als lopen je te ver is of je bent slecht ter been kan je met een paard omhoog. Wij zijn gaan lopen en het bleek een eitje vergeleken met de Tongariro Crossing in Nieuw Zeeland. Binnen 30 minuten stonden we op de rand van de krater. De vulkaan borrelt behoorlijk en er komt continu een dikke zwavel walm omhoog. Bovenop de krater was het smal en modderig, best spannend. Veiligheidsvoorschriften, een hek of bordjes zijn er niet. Dat was wel anders in Nieuw Zeeland. Eenmaal terug in de jeep vertelde onze gids dat de vulkaan in 2004, 2011 en in januari 2016 nog was uitgebarsten. Hij liet ons foto's zien van de laatste uitbarsting waar hij destijds bij was geweest. Gelukkig hoorden we dit pas achteraf.

Na een fotoshoot geregisseerd door onze chauffeur zijn we teruggereden naar Malang met een hoop tussenstops. Zoveel mooie natuur. Dit deel van Java is duidelijk heel vruchtbaar dankzij de vulkaan. In plaats van rijstvelden zie je hier velden vol appelbomen, kool, aardappelen, prei en andere groenten. Om 12 uur 's middags kwamen we terug in ons guesthouse na een prachtige dag. Thijs gaf de chauffeur een dikke fooi als bedankje, maar de beste man stond op drie zoenen van Lotte waar hij veel blijer mee leek te zijn.

Waar we eerst erg moesten wennen aan Indonesië, beginnen we er steeds meer van te houden. Echt een bijzondere ervaring om zo'n andere cultuur en wereld te mogen beleven. Na 2,5 bijzondere weken is het alweer tijd om door te reizen naar Japan. We genieten nog steeds en beseffen ons regelmatig hoe geweldig deze tijd samen is.

Liefs!

1. Dirkjan:
    15 maart 2017
    Cool, veel gedaan en gelopen in een weekje: #fitcouple
  2. Eline:
    15 maart 2017
    Drie zoenen van Lotte zijn ook meer waard dan welke fooi dan ook!
  3. Anne:
    Lieve Thijs en Lotte,
    Mooi verhaal en super mooie foto's!
    Zo leuk allemaal! Ik geniet een beetje mee vanaf kantoor..
    Heel veel plezier in Japan!!
    Veel liefs! X
  4. Jolanda:
    15 maart 2017
    Ha Lotteenthijs, dat is dus een ja voor Java! Cultureel Erfgoed 2.0! Ik weet nog heel goed hoe het voelde om "The Starway To Heaven" naar de Bromo te lopen....al ben ik toen ook naar het viewpoint gelopen midden in de nacht! Die jeep is wat gemakkelijker! Heel veel plezier in Japan en doe de groetjes daar!