Midden, westen, zuiden van het Noordereiland

1 februari 2017 - Upper Hutt, Nieuw-Zeeland

Vorige week donderdag hebben we de Tongariro Crossing gelopen. Een 6,5 durende hike over een nog actieve vulkaan met prachtige blauwe meren en langs Mount Doom. Een pittige maar erg indrukwekkende loop. Van tevoren deden we een beetje lacherig over alle informatieborden en folders over een goede voorbereiding qua uitrusting etc. Want we hebben toch wel vaker een berg beklommen? Maar dit was toch wel anders. We hadden veel geluk met het weer en daardoor spectaculaire uitzichten. Maar ondanks de zon was het koud en waaide het flink. Bij iets meer bewolking of sterkere wind kunnen we ons voorstellen dat het gevaarlijk kan zijn. Helemaal blij beneden gekomen, sliepen we die nacht op een camping aan een rivier met uitzicht op een besneeuwde berg...Nieuw Zeeland is mooi!

Na deze hike was het tijd voor niet teveel beweging. We hebben een camping gezocht aan een rivier en lekker gelezen en genoten van de zon. De volgende dag hebben we de Forgotten World Highway genomen richting het westen. Een prachtige route door wederom een paradijselijk landschap en kleine dorpjes waar je volgens maps.me 1,5 uur over zou doen, maar waar wij toch zeker 5 uur over gedaan hebben. 100 km per uur over een slingerende gravelweg is toch niet zo'n succes. Plus op elke hoek is weer een mooi uitzichtpunt waar we graag stopten. Onderweg kwamen we langs de staat Whangamomoa. Een klein dorpje wat sinds 1989 een republiek is en waar we een stempel in ons paspoort konden laten zetten. Vanaf nu hebben we in Whangamomoa stemrecht, altijd handig.

We hebben onze route vervolgd tot de kust waar we genoten hebben van mooie zonsondergangen, pikzwarte stranden vol drijfhout en lange strandwandelingen. Het blijft verrassend hoe snel je hier van landschappen wisselt. Daarnaast ben je overal praktisch alleen. Op het strand kom je uren niemand anders tegen. Na een paar dagen strand zijn we naar het Pukaha Mount Bruce National Wildlife Centre bij Masterton gereden. Een opvang centrum voor zeldzame/uitstervende vogels en dieren in Nieuw Zeeland. We wilden beide toch wel graag een kiwi zien en in het wild is de kans vrij klein dat je ze treft aangezien het nachtdieren zijn. Dit centrum had meerdere jonge kiwi's die ze verzorgen tot ze sterk genoeg zijn om uitgezet te worden in het wild. Het was heel rustig in het park en ze hadden hele mooie vogels. Er waren 2 kiwi's in een nagemaakt nachtverblijf. Grappige beestjes om te zien. Ook hebben we gezien hoe een 12 dagen oude kiwi werd gevoerd. Een leuke ervaring.

Op dit moment zitten we bij Rivendell, wederom een Lord of the rings locatie, in de buurt. We slapen tot nu toe meestal 2 nachten op gratis/goedkope campings en dan vaak weer een iets duurdere om te kunnen douchen en onze camera's op te kunnen laden. Alle campings vinden we door middel van de app Campermate met (offline) navigatie. De gratis/goedkope campings staan vaak nergens aangegeven en zijn op de mooiste plekjes in the middle of nowhere waar we soms helemaal alleen staan. Heel fijn is dat zelfs die campings schone wc's hebben en kampvuur plekjes met hout en lucifers waar Thijs natuurlijk gretig gebruik van maakt.

Morgen rijden we naar Wellington en zaterdagochtend varen we naar het Zuidereiland.